11. prosince 2025 podepsal Moravskoslezský kraj společně s Fakultou materiálově-technologickou VŠB – Technickou univerzitou Ostrava a příspěvkovou organizací Černá kostka trojstranné memorandum o spolupráci. Jeho cílem je vybudovat otevřenou datovou platformu cerna.envi.ai, která se má stát základem vůbec první regionální ESG datové infrastruktury v České republice.
Platforma cerna.envi.ai zásadně promění práci s environmentálními daty v regionu a umožní krajským samosprávám, městům i firmám lépe pracovat s daty o emisích, energii, dopravě, ovzduší a udržitelnosti.
„Tento jednotný dataset bude otevřený a auditovatelný. Na jednom místě nabídne informace, které nám pomohou přesněji plánovat investice, lépe zacílit opatření s největším dopadem na kvalitu života lidí v našem kraji a v rámci evropského financování jednodušeji dokládat environmentální přínosy projektů. Tato nová platforma také podpoří modernizaci regionu, otevře prostor pro nové služby i inovace a posílí propojení kraje s výzkumnými týmy VŠB-TUO,” shrnuje hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica.

Projekt cerna.envi.ai vytvoří otevřený a auditovatelný dataset environmentálních a emisních dat. Ta budou vycházet z ověřených národních i evropských zdrojů, jako jsou:
Český statistický úřad
Ministerstvo průmyslu a obchodu
Ministerstvo životního prostředí
CENIA
příslušné evropské registry
Data budou standardizována podle evropských klasifikací EFRAG, XBRL a NACE a navržena tak, aby byla použitelná pro veřejnou správu, investory i podniky.
Silný důraz je kladen také na soulad s evropskou legislativou. Datová infrastruktura bude připravena na propojení s digitálními pasy výrobků a na požadavky vyplývající ze směrnic a nařízení CSRD, ESPR či CBAM. Moravskoslezský kraj tak získá nástroj, který umožní dlouhodobě a systematicky sledovat dopady politik v oblasti klimatu, energetiky, dopravy a adaptace na změnu klimatu.
„Moravskoslezský kraj má za sebou desítky strategických dokumentů a studií, ale často mu chyběla společná datová základna, o kterou by se mohl opřít. Projekt cerna.envi.ai tuto mezeru zaplňuje – propojuje data z různých zdrojů, převádí je do srozumitelných výstupů a umožňuje s nimi pracovat jak úředníkům, tak expertům nebo investorům,“ říká Andrej Harmečko, ředitel příspěvkové organizace Černá kostka.
Moravskoslezský kraj patří mezi hlavní příjemce prostředků na spravedlivou transformaci a je dlouhodobě pod tlakem jak evropské klimatické politiky, tak tržních změn. Pro získání podpory z fondů EU je stále častěji nutné prokazovat konkrétní přínosy projektů pro klima, ovzduší a snižování emisí skleníkových plynů.
Platforma cerna.envi.ai má sloužit jako praktický nástroj pro řízení této transformace. Umožní:
vyhodnocovat dopady na úrovni kraje, obcí i jednotlivých projektů,
porovnávat různé scénáře rozvoje,
vytvářet kvalitní datové podklady pro žádosti o financování z evropských programů.
Rozhodování o budoucích investicích se tak opře o transparentní a ověřitelná data.

Prvním pilotním projektem nové datové platformy se stane strategický krajský projekt tramvajové trati Ostrava–Karviná. Jde o vlajkový projekt v oblasti udržitelné mobility, který navazuje na dopravní koncepce města a regionu, zejména na síť TEN-T a plán udržitelné městské mobility (SUMP) Ostrava. Nová trať propojí Ostravu s Karvinou a pomůže plnit dekarbonizační cíle do let 2027 a 2030.
“Tramvajová trať je vhodným pilotním projektem pro testování platformy cerna.envi.ai především proto, že má jasně měřitelné environmentální přínosy a splňuje podmínky pro evropské financování z programů, jako jsou CEF, Fond pro spravedlivou transformaci nebo Operační program Doprava. Zahrnuje navíc více obcí a institucí, což z ní činí ideální model pro práci s daty na úrovni celého kraje. Umožní ověřit v praxi využití pokročilých datových nástrojů, včetně AI modelů pro predikce, scénáře vývoje a detailní analýzy dopadů na klima a kvalitu života,” uvádí Kamila Janovská děkanka Fakulty materiálově-technologické VŠB-TUO.
Tramvaj má přímý dopad na emise CO₂ a oxidů dusíku, na hlukovou zátěž v dotčených obcích i na rozdělení dopravních módů – tedy podíl individuální automobilové dopravy a veřejné dopravy. Z hlediska politiky EU jde o typ projektu, který Evropská unie dlouhodobě označuje za modelové dekarbonizační opatření v dopravě.
Očekává se, že tramvajová trať povede ke snížení individuální automobilové dopravy mezi Ostravou a Karvinou a každoročně ušetří tisíce tun emisí CO₂ – modelové propočty hovoří až o 6 600 tunách CO₂ ročně. Projekt by měl přispět ke zlepšení kvality ovzduší v jednom z nejzatíženějších regionů v České republice a zároveň nabídnout rychlé a spolehlivé spojení za prací, vzděláním a službami pro obyvatele dotčených měst a obcí.
Věříme, že i tímto projektem Černá kostka naplní svou roli „knihovny budoucnosti“, kde se data a znalosti propojují do nástrojů, které pomáhají řídit proměnu celého regionu.
Projekt Černá kostka je spolufinancován Evropskou unií a z rozpočtu statutárního města Ostravy.
Černá kostka je příspěvkovou organizací zřizovanou Moravskoslezským krajem.