Před více než rokem jsme společně s organizací Czechdesign vyhlásili soutěž o vizuální identitu Černé kostky. Dnes s radostí představujeme vítězný návrh, jehož autorem je grafický designér a typograf Roman Černohous, který si ve dvoufázové uzavřené soutěži získal porotu originalitou, hravostí a lidským rozměrem svého konceptu. Černá kostka tak získává novou tvář: otevřenou, komunikativní a se zvídavou osobností.

Příběh Černé kostky začal už v roce 2004, kdy architektonickou soutěž vyhrálo studio Kuba Pilař architekti. Dnes na něj navazuje nová kapitola – vizuální identita, která pomůže posilovat povědomí o Černé kostce i o všech aktivitách podporujících rozvoj vzdělávání, kultury a vědy v Moravskoslezském regionu.
„Vnímali jsme, že atributy vědecké knihovny v kombinaci s vizuálem moderní technické stavby s černými odlesky na fasádě můžou v lidech vzbuzovat spíše odtažitý dojem. Ústřední postavou našeho vizuálního stylu se proto stala samotná budova Černé kostky v podobě sympatického průvodce, informátora a glosátora dění uvnitř”, říká Roman Černohous, autor vítězného návrhu.
V úvodním animovaném videu, které nový vizuální styl představuje, Černá kostka doslova ožívá. Procitne, začne reagovat na své okolí, zdraví návštěvníky a vypráví o tom, kým je. V jednu chvíli se dokonce zeptá: „Jsem tu správně?“. Stejně jako to děláme my, když s lehkou nejistotou, ale i zvědavostí, vstupujeme do nového prostředí a objevujeme něco neznámého.
Věříme, že Černá kostka je tu správně. A že její nová tvář i osobnost budou rozpoznatelné daleko za hranicemi Moravskoslezského kraje.

Základem identity je symbol vycházející z tvaru samotné budovy, kterému autor doslova vdechl život. Černá kostka tak v komunikaci ožívá, navazuje oční kontakt, reaguje a „mluví“ s návštěvníky. Pro komunikaci s nejmladším publikem byl výraz symbolu dále rozvinut do hravějších forem s cílem přiblížení instituce dětem.
„Vnímali jsme, že tradiční atributy vědecké knihovny v kombinaci s moderní technickou stavbou s černými odlesky mohou působit spíše odtažitě. Proto jsme chtěli, aby ústřední postavou vizuálního stylu byla samotná budova Černé kostky – tentokrát se zvídavou, přátelskou a komunikativní osobností,“ vysvětluje autor návrhu Roman Černohous.
Vizuální styl umožňuje pracovat s texty i tvary tak, aby komunikace byla přátelská, kultivovaná i humorná. Součástí identity je autorské písmo KOSTKA FONT, vytvořené přímo studiem Typotime.

Volbu vizuální identity jsme brali velmi zodpovědně. Po obou kolech soutěže následovaly živé diskuze s odbornou porotou, která poskytla finalistům zpětnou vazbu. Do finále postoupili tři autoři či designérská studia, jejichž návrhy porota nejlépe hodnotila nejen po stránce estetické, ale také komunikační a konceptuální.
Jak shrnuje ředitel Černé kostky Andrej Harmečko:
„Při tvorbě zadání i výběru vítězného návrhu vizuální identity jsme vycházeli z doporučení odborné poroty, ale důležité pro nás byly také poznatky z průzkumů veřejnosti. Abychom se mohli informovaně rozhodnout, potřebovali jsme znát názory lidí a lépe pochopit, jakou Černou kostku si přejí. I když soutěž probíhala neveřejně, měli jsme k dispozici data, o která jsme se mohli opřít. Ukázalo se, že lidé nechtějí vážnou a formální instituci, ale otevřený a přátelský prostor pro vzdělávání, kde se mohou cítit uvolněně. Věříme, že právě takový charakter komunikace přináší návrh Romana Černohouse.”

Porota ocenila, že vítězný návrh dokázal propojit čistotu architektury s lidským rozměrem.
Ředitelka Czechdesign Jana Vinšová uvedla:
„Roman Černohous vytvořil originální a odvážný návrh, který přistupuje ke komunikaci značky způsobem, který v segmentu obdobných institucí dosud není obvyklý. Věřím, že si jej místní komunita i návštěvníci vezmou za svůj.”

Představení máme za sebou, ale nyní nás čeká ještě velký kus práce. Do konce března 2026 budeme společně s autorem vizuální identity pracovat na dokončení brand manuálu a předání všech jejích prvků tak, aby s nimi interní tým Černé kostky mohl dále pracovat.
Po dokončení manuálu začneme vizuální identitu postupně zavádět do všech oblastí marketingové komunikace od sociálních sítí, online prezentace a tištěných materiálu, až po web, propagační předměty a interiéry samotné budovy.

Aby mohla nová tvář a osobnost Černé kostky opravdu ožít, hledáme grafického designéra, který bude ve spolupráci s autorem návrhu pomáhat vizuální styl přenášet do praxe. Někoho, kdo se nebojí výzev a chce pracovat v prostředí, kde bude mít v malíčku vše od sázení tištěných materiálů, navržení outdoor ploch až po grafiku v online prostředí i jednoduché animace. Hledáme člověka, který se bude chtít aktivně podílet na tvorbě nových výstupů, rád se zapojí do diskuse o kreativním zadání a dokáže precizně implementovat a rozvíjet vizuální styl při zachování konzistence napříč komunikací.
Zaujalo vás to? Pošlete nám své portfolio a pár vět o tom, proč by vás práce na implementaci vizuální identity Černé kostky bavila, na e-mail kveta.gerslova@cerna-kostka.cz.


Projekt Černá kostka je spolufinancován Evropskou unií a z rozpočtu statutárního města Ostravy.
Černá kostka je příspěvkovou organizací zřizovanou Moravskoslezským krajem.